úterý 22. listopadu 2016

Lancaster 2015

Clougha Pike v lednu
Od září roku 2015 jsem následující čtyři měsíce strávil v Lancasteru, kde jsem pracoval na Univerzitě jako "visiting researcher" v oblasti výzkumu Softwarově Definovaných Sítí a možnostech jejich uplatnění v bezpečnostní problematice Smart Grid sítí. Byla to jedinečná příležitost rozšířit si obzory a hlavně možnost prakticky si vyzkoušet (na jinak v ČR nedostupném hardware) toto dynamické odvětví, které se mělo stát tématem mé disertační práce.
V Lancasteru jsem si našel ubytování v místní rodině - v době mého pobytu však tvořené pouze paní domácí (děti byly na studijních pobytech mimo Velkou Británii). Bydlel jsem v krásné a klidné čtvrti Hala Hill, přesně na půl cesty mezi kampusem a centrem města. Na Univerzitu a zpět jsem proto každý den chodil pěšky - byla to hezká asi 40 minutová procházka. Za celé 4 měsíce jsem autobus musel využít méně než 10x (když počasí opravdu nedovolovalo jinak). Samozřejmě, častokrát jsem zmoknul, občas mrznul, nebo musel jít po tmě, ale to nebyl větší problém. Aby mně cesta více ubíhala, začal jsem poslouchat audioknížky a později různé podcasty o běhání (Ginger Runner Live). Mou oblíbenou audioknihou se stala tématická "The long walk" od Stephena Kinga - při podobném chození doporučuji :) 

Můj typický režim vypadal následovně - ráno brzy vstávání, běh, snídaně a teprve poté do školy (takže jsem dorazil cca mezi 9 - 10, což je pro angličany ještě velice brzký příchod do práce). Rutinu jsem měnil v závislosti na počasí - když byla šance, že odpoledne bude lépe, běhat jsem šel až po škole. Nebo jsem některý den běhání vynechal. V tu dobu jsem ještě neběhal každý den, tak to šlo :) Každopádně v týdnu jsem se tolik nepředřel a delší a zajímavější výběhy jsem si proto nechával až na volné víkendy. Při nich jsem měl možnost navštívit následující úžasná místa v okolí Lancasteru:
  • Clougha Pike - ikonický vrcholek nad Lancasterem s výhledem na celou zátoku (když počasí přeje). 
  • Grit Fell - o maličko vyšší kopec pár kilometrů za Clougha Pike, nicméně hodně plochý. 
  • Abbeystead - zajímavá vesnička. 
  • Glasson Dock - vesnice s přístavištěm, ke kterému vede z Lancasteru cyklostezka podél řeky Lune. 
  • The Lune Aqueduct - most nad řekou Lune, ve kterém teče kanál. 
  • Caton Moore Farm - farma větrných elektráren. 
  • Williamson Park - krásný park nad Lancasterem s ikonickým Ashton memorial. 
  • A mnohá další ... 
Clougha Pike
Grit Fell
Cestou k Abbeystead
Glasson Dock
The Lune Aqueduct
Caton Moore Farm
The Ashton Memorial 
Lancaster
Lancaster a Lake District
Za dobu tohoto pobytu se mé běhání hrozně zlepšilo a dopracoval jsem se k frekvenci běhání zhruba 6x týdně při celkovém průměrném náběhu 50km za týden. Velký podíl na tom kromě vegetariánské stravy mělo určitě chození velkých vzdáleností, které dost pomohlo s regenerací. To mi v dnešním životě trochu chybí.

#Vegetarián 

Přínos vegetariánské stravy byl nezpochybnitelný. Prakticky okamžitě po mém příjezdu mně hodinky začaly ukazovat podstatně lepší hodnoty fitness zdatnosti (vo2max) a krásně jsem cítil, že mohu běhat víc a víc aniž bych byl příliš unavený. Také jsem dokázal uběhnout několik dalších 30 kilometrových vzdáleností, tentokrát i bez nutnosti při běhu něco sníst. Naprosto neuvěřitelný pro mě pak byl fakt, že jsem za celou dobu neměl nejmenší problém s jakoukoliv nemocí, nebo nachlazením. To byl opravdu vzhledem k podmínkám důkaz nade vše! Jen pro představu jaká je zima v typickém anglickém domě - topení se zapíná pouze párkrát během dne (ale i pokud jsem seděl těsně u zaplého topení, teplo mi rozhodně nebylo - mnohem rychleji totiž utíkalo nezateplenými stěnami a jednoduchými okny), teplota v mém pokoji během noci klesala pod 13 stupňů, sprchovat jsem se kvůli vlhkosti musel s otevřeným oknem v nevytápěné koupelně, v kuchyni netekla teplá voda a klidně i několikrát denně jsem musel otírat okna v mém pokoji, kde se jinak srážela vlhkost v opravdu velkém množství - a i přes to byla v pokoji cítit plíseň. Do toho opravdu extrémní počasí, kdy jsme během mých posledních 3 měsíců (září bylo ještě příjemné) zažili 5 pojmenovaných bouřek, včetně jedné, kdy v celém Lancasteru přestala jít elektrická energie na několik dní a studenti Univerzity museli být evakuováni. A v tom jsem samozřejmě nepřestával chodit pěšky na Univerzitu, zpět a podobnou vzdálenost do města, když jsem potřeboval na nákup. Občas to šlo s deštníkem, ale většinou kvůli velkému větru ne.

Zaplavená trafo stanice
Lancaster bez elektřiny
Rozvodněná řeka Lune
Zajímavostí pro mě bylo, že po mém prvním návratu na Vánoce a pak druhém definitivním návratu v únoru jsem vždy do týdne onemocněl. A to i přes to, že doma jsem měl teplo, teplou vodu, těsnící okna, prostě veškerý komfort. To vše po návratu na klasické stravování. Prostě vegetariánství se maximálně osvědčilo.

#Hiking

I přes špatné počasí se mi podařilo vyrazit na několik povedených výletů. Hned první byl asi nejlepší - můj nový kolega mě hned po prvním týdnu vzal do Lake District na výstup na šestou nejvyšší horu Anglie - Skiddaw. Počasí bylo úžasné, ale jak mě místní lidé upozorňovali - bude to nejhezčí počasí, které tu do konce roku zažiji. Smál jsem se, že to snad ne, bohužel měli pravdu.  Dál jsem vyrazil do Ingletonu, na stezku po místních vodopádech, kterou jsem ale prodloužil o dlouhý výstup na Whernside. Další výlety už byly pouze v blízkém okolí Lancasteru.
Cestou na Skiddaw.
Ingleborough.
Ribblehead viaduct z Whernside.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.